Sabtu, Oktober 23, 2010

Tubuh Majlis Tertinggi Agenda Bumiputera ( MTAB )!

Najib Tun Razak bersama timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengangkat tangan menyokong usul pada Perhimpunan Agung UMNO 2010 di PWTC, Kuala Lumpur, semalam.

UMNO hari ini mengusulkan penubuhan Majlis Tertinggi Agenda Bumiputera (MTAB) yang berperanan sebagai badan pemantau dan penyelaras agenda golongan itu.

Wakil Kelantan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, majlis yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu bertujuan mewujudkan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (BCIC) yang betul-betul berjaya.

Beliau yang merupakan Pengerusi Biro Ekonomi UMNO menjelaskan, majlis itu bakal memainkan peranan pemantauan dan penyelarasan yang dahulunya tugas Kementerian Pembangunan Usahawan secara lebih berkesan kerana dipengerusikan sendiri oleh Perdana Menteri.

“Kita benar-benar berharap dengan pengawasan rapi MTAB terhadap agenda membantu Bumiputera di semua kementerian dan jabatan, ekonomi Bumiputera dapat ditransformasikan menjadi ekonomi yang moden dan kompetitif selaras dengan Model Baru Ekonomi (MBE) yang insklusif.

“Untuk tujuan tersebut sebuah pelan Induk Pembangunan Bumiputera perlu dibentuk sebagai panduan dalam pelaksanaan dasar dan memastikan pemantauan dan penyelarasan agenda Bumiputera dapat dilaksanakan secara berkesan,” katanya.

Beliau yang mewakili UMNO Kelantan berkata demikian sewaktu membentangkan Usul Ekonomi pada Perhimpunan Agung UMNO Ke-61 di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini.

Dalam perkembangan berkaitan, Awang Adek berkata, kerajaan perlu terus membantu golongan Bumiputera dengan mewujudkan pelbagai tindakan affirmatif yang mesra pasaran untuk membantu mereka yang layak dan mempunyai potensi untuk berjaya.

Katanya, pelbagai bantuan pinjaman perlu diteruskan terutamanya untuk syarikat kecil dan sederhana yang masih dahagakan pinjaman.

“Kita perlu berterima kasih kepada Presiden (Datuk Seri Najib Tun Razak) kerana mengambil tanggungjawab mempengerusikan sendiri Skim Jejak Jaya Bumiputera (SJJB) dan Ekuinas untuk membantu golongan bumiputera supaya lebih maju dalam perniagaan dan meningkatkan lagi pegangan ekuiti dalam sektor korporat,” katanya.

Beliau menegaskan biasiswa, bantuan kewangan dan pinjaman perlu diperbanyakkan kerana pelajaran dan latihan kemahiran amat penting untuk Bumiputera memperbaiki diri dan berjaya dalam persekitaran MBE.

Katanya, bantuan itu bukan sahaja perlu diperbanyakkan oleh kerajaan bahkan syarikat milik kerajaan (GLC) juga perlu turut sama berbuat demikian sebagai tanggungjawab sosial korporat (CSR) mereka.

“Bagi mereka yang tidak berpeluang memasuki universiti, latihan kemahiran adalah cukup penting, bahkan puluhan universiti kemahiran juga perlu diwujudkan supaya pekerja yang mahir dapat meneruskan pelajaran ke peringkat universiti.

“Mereka ini ramainya terdiri daripada orang Melayu dan Bumiputera yang perlu disediakan ‘saluran kedua’ untuk memasuki universiti melalui latihan kemahiran dan bukannya semata-mata melalui pencapaian akademik seperti kebiasaannya,” katanya.

Sementara itu, Awang Adek berkata memandangkan Wawasan 2020 hanya berbaki 10 tahun sahaja untuk dicapai, orang Melayu dan Bumiputera perlu membuat transformasi untuk mengupayakan diri sendiri.

Katanya, ia bagi memastikan mereka dapat memainkan peranan yang berkesan dalam MBE.

“Kapasiti serta keupayaan orang Melayu dan Bumiputera perlu dipertingkatkan dalam bidang-bidang profesional dan kritikal manakala pemilikan ekuiti dan hartanah mereka perlu dilonjakkan melalui pelbagai agensi amanah dan program baru yang disediakan,” katanya.-UM

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: