Rabu, Oktober 27, 2010

Sandiwara PKR di P185 Batu Sapi : Wan Azizah anggap SAPP sebagai 'pengacau'!

Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail menganggap calon Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee sebagai 'pengacau' kepada usaha parti itu untuk memenangi Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi.

Beliau berkata, namun begitu, PKR dilihat masih mempunyai peluang untuk merampas kerusi berkenaan dari Barisan Nasional (BN). "Kita rasa insya-Allah peluang kemenangan itu ada, kita mahu diketahui yang kitalah pembangkang bukan SAPP. SAPP yang menjadi pengacau (spoiler) di sini," katanya.

Beliau ditemui selepas penamaan calon Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi di Dewan Masyarakat Sandakan di sini hari ini.Menurut Azizah, pakatan pembangkang akan berusaha keras menggerakkan jentera pilihan raya bagi memastikan kemenangan calonnya.

Dalam pada itu, beliau berkata, kekuatan yang ada pada BN tidak harus diambil mudah. "Peluang kita dalam segala pilihan raya kecil memanglah tidak mudah tetapi di Sibu kita sudah mendapat kemenangan dan insya-Allah pada kali ini kita doakan kemenangan," katanya.

Dalam pada itu, Seng Giaw berkata, calon SAPP dan BN dilihat tidak mampu untuk membawa perubahan dalam menyelesaikan masalah rakyat. Katanya, hanya calon PKR yang layak mewakili penduduk Batu Sapi di Parlimen bagi menyuarakan masalah mereka.

"Inilah satu peluang bagi pengundi di Batu Sapi untuk menentukan wakil di Dewan Rakyat yang boleh benar-benar mewakili mereka, boleh bersuara untuk masalah-masalah yang dihadapi kerana kedua-dua calon yang lain tidak boleh," katanya.

Sebelum itu : Batu Sapi Pecah Undi Kerja Anwar!

Satu mesyuarat sulit diadakan oleh Anwar bersama Yong Teck Lee mengenai PRK Batu Sapi. Kita disajikan dengan drama kononnya PKR tidak bersetuju dengan SAPP. Episod Anwar marah di Parlimen hanyalah satu lakonan semata mata.

Rundingan berlaku di Sabah dengan pertemuan Teck Lee dan Anwar dirancang secara sulit. Perancangan rapi dilakukan untuk memecahkan undi apabila bertanding di PRK Batu Sapi. Kekuatan PBS di sana dengan kemenangan majoriti 3 ribu amat susah dipecahkan melainkan berlaku pertembungan 3 calon.

Perancangan awal ialah menunjukan SAPP tidak bersama dengan Pakatan,ini bertujuan untuk mencuri undi dikalangan mereka yang pro BN tetapi tidak bersetuju dengan PBS. Kemudian Anwar mengarahkan kalangan SAPP dan PKR membeli kertas pencalonan yang banyak.Ini bertujuan untuk memecahkan undi kepada calon calon bebas tajaan PKR.

Anwar sengaja meletakkan Ansari sebagai calon PKR di Batu Sapi,walaupun menyedari Thamrin adalah pilihan penyokong PKR. Beliau menyedari penyokong PKR yang tidak mahu Ansari sebagai calon akan terus mengundi Teck Lee sebagai calon mereka.

Rundingan tersebut mengariskan sokongan sulit diberikan kepada SAPP jika mereka berjaya menang pada PRK Batu Sapi . Justeru BN harus berhati hati dan harus berkerja keras untuk kemenangan calon BN di sana.

Inilah kerja Anwar yang sanggup berbohong walaupun kepada penyokong sendiri. Untuk sandiwara mereka seterusnya sama-samalah kita tunggu untuk episod terbaru nanti...Wallahuallam.

Suara Politik
Taminsari

1 ulasan:

Gangga Negara berkata...

Salam..

Dakwaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) bahawa Parti Maju Sabah (SAPP) adalah pengacau pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi, tidak berasas kerana hakikatnya parti itu yang ditolak rakyat negeri ini.

Bekas Ketua Cabang PKR Batu Sapi, Datuk Nahalan Damsal berkata, ini terbukti apabila tidak ada seorang pun calon parti itu yang menang di Sabah pada pilihan raya umum lalu.

Justeru tegasnya, PKR yang sepatutnya memberikan laluan kepada SAPP jika bercita-cita mahu merampas kerusi Parlimen Batu Sapi daripada Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya 4 November ini.

Beliau yang bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sekong mewakili PKR pada pilihan raya umum lalu berkata, lebih baik jika parti itu menumpukan usaha mengukuhkan parti itu di Semenanjung daripada terus mencuba nasib di negeri ini.

''Sebagai bekas ahli PKR, tak betul SAPP pengacau. Tak semestinya kalau SAPP tak bertanding, undi kita pergi kepada PKR, berkemungkinan besar saya rasa akan pergi ke BN.

''Patut PKR tak bertanding, biar tumpu Semenanjung. Masa 2008 PKR tak dapat satu kerusi pun di Sabah. Saya sebagai pemimpin PKR waktu itu kecewa rakyat Sabah tak terima. Jadi jangan marah bila SAPP bertanding, kita hanya berjuang untuk kepentingan rakyat," katanya di sini hari ini.

Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail semalam menyifatkan SAPP sebagai pengacau kerana meletakkan calon di Batu Sapi.

Nahalan juga mencetuskan tanda tanya semalam apabila bertindak menjadi penyokong kepada calon SAPP yang juga presiden parti itu, Datuk Yong Teck Lee.