Jumaat, Mac 28, 2014

#MH370 Hari Ke-20: China pohon lebih ramai pakar negara tersebut terlibat?


Kerajaan China memohon agar lebih ramai pakar dari negara China dilibatkan dalam usaha mengesan pesawat Malaysia Airlines MH370 yang penerbangannya dikatakan berakhir di Lautan Hindi.

Menurut laporan, kenyataan berikut disampaikan Timbalan Menteri Luar China, Zhang Yesui pada pertemuan beliau dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada Rabu.

Jurucakap Kementerian Luar China berkata negara itu enggan berputus asa mencari lokasi sebenar MH370 dan meminta Malaysia membenarkan pakarnya meneliti segala data serta maklumat yang diperolehi.

China sebelum ini meminta Malaysia menyerahkan bukti serta data satelit yang membawa kepada kesimpulan MH370 terhempas di Lautan Hindi.

Selain memberi tumpuan kepada usaha mencari, China berkata pihaknya tidak akan melupakan kebajikan ahli keluarga penumpang pesawat berkenaan.

Katanya usaha membantu keluarga penumpang dari segi penjagaan kesihatan fizikal dan mental akan dipertingkatkan bagi memastikan kesejahteraan mereka.

Suara Politik
Belantan

3 ulasan:

Unknown berkata...

Kerajaan Malaysia kena hentam di Beijing.
Straits Times Singapura mendedahkan dua halaman besar terhadap kemarahan rakyat cina dari benua cina. Inilah rumusan tulisan Rachel Chong.

1. Kesalahan PM Najib membuat spekulasi pesawat terhempas ; tiada yang hidup tinggal.

2. Membodohkan kerajaan Malaysia tak faham tentang data satellite analysis. Tak tahu menjawab soalan teknikal hasil dari siasatan AAIB, tak guna datang ke Beijing. Steven Wang, seorang saudara si mangsa pesawat MH370 “semua orang dalam dunia dah tahu apa yang terjadi.”

“Siapa dari Hari 1 menyuruh mencari di Lautan Cina Selatan?”
“Siapa pada Hari ke-5 kata pesawat pusing balik?”
“Siapa pada Hari ke-7 kata pesawat berlingkar terbang sehingga pukul 8.11?”
“Semua tahu siapa punya kesalahan ini.”
“Mana ada Negara benarkan kapalterbang yang tak dikenali berlingkar di udara sampai beberapa jam?”


3. Menuduh Malaysia penipu dan lalai dan suruh orang Malaysia “pergi sekolah balek” di hadapan duta Malaysia ke cina Iskandar Sarudin dan Liutenant-General Ackbal A Samad.

Akhirnya mereka hentam duta Iskandar “hentikan senyuman kau!”


QalamQabut berkata...

Mak Bedah, orang China dan orang Cina ni (termasuk Rachel Chong dan Steven Wang) bukan boleh dipercaya sangat. There's nothing straight about the Chinese (Cinese too), except their hair (and also heir (keturunan)). Tuhan dema pun kena tipu apakan lagi orang lain di dunia ni.

Yang melalak melolong depan kedutaan kita tu upahan saja. Waris dah seronok nak jadi orang kaya. Guan Eng juga tak akan nangis kalau Kit Siang mampos. Dia akan upah orang Mat Sabu nangis bagi pihak dia.

Labu8455 berkata...

Tak perlu nak tambah lagi cina cina ni kat Malaysia, nanti tisu jamban pun nak kena supply lebih - buat aje macam kerajaan India yg tak bagi kapal perang Cina ni masuk perairan dia pasal memang India pun tau ni jenis bangsa yang tak boleh dipercayai.