Khamis, Jun 09, 2011

DAP dicabar perjuangkan Sekolah Malaysia!



















Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Subang Jaya, Hannah Yeoh Tseow Suan dicabar memperjuangkan 'Sekolah Malaysia' jika benar beliau ikhlas menolak politik perkauman, kerana sikap negatif itu berpunca daripada sistem pendidikan vernakular di negara ini.

Sambil menyifatkan tindakan Hannah yang mahu mendaftarkan keturunan bayinya sebagai 'Anak Malaysia' tidak lebih demi matlamat politik murahan, bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Senator Mohamad Ezam Mohd. Noor berkata, DAP mesti menyahut cabaran beliau itu.

Katanya, cubaan ADUN Subang Jaya itu jelas membuktikan pemimpin DAP adalah hipokrit, kerana mereka lebih mementing isu remeh berbanding persoalan pokok, iaitu sistem pendidikan yang menjadi punca utama mengapa jurang perkauman kian melebar.

"Mereka ini hipokrit besar, sama macam perangai Anwar Ibrahim. Kalau benar ikhlas mahu mengecilkan jurang perkauman mengapa tidak memperjuangkan penubuhan 'Sekolah Malaysia? Mengapa pemimpin DAP sanggup pertahankan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina?

"Saya cabar Hannah dan mana-mana pemimpin DAP supaya perjuangkan 'Sekolah Malaysia' kerana masalah perkauman di negara ini punca utamanya kerana sistem vernakular," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan Hannah bahawa pegawai Jabatan Pendaftaran Negara tidak membenarkan beliau dan suami, R. Muniandy mendaftarkan bangsa bayi mereka, Shay Adora Ram, yang berusia enam hari sebagai 'Anak Malaysia'.

Mengulas lanjut, Mohamad Ezam berkata, beliau percaya tiada seorang pun pemimpin DAP akan berani menyahut cabaran tersebut kerana selaku parti paling cauvinis, DAP tidak akan berganjak daripada memperjuangkan penubuhan sebanyak mungkin sekolah jenis kebangsaan Cina.

"Itu asas penubuhan DAP, mereka tidak akan lari dari perjuangan tersebut. Tidak seperti Pas yang berganjak dari asas penubuhan parti itu iaitu menubuhkan negara Islam dan menggantikan pula dengan negara berkebajikan," jelasnya.

Ada berani ka DAP?

Suara politik
Taminsari..

1 ulasan:

Ms Nony berkata...

Kalau anaknya berbangsa Malaysia, adakah dia itu akan menjadikan Bahasa Malaysia sebagai bahasa ibundanya ? Just wondering..