Selasa, Ogos 17, 2010

Ramadan Tercemar Di Selangor : Pesta Bir Percuma Di Benarkan!



























Pada hari terakhir pusingan pertama ceramah jelajah Gelombang SSDE, Umno Selangor mencabar PAS mendesak kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menutup pusat hiburan dalam bulan Ramadan.

"Kalau nak tegakkan amar makruf nahi mungkar, ayuh jadilah anak jantan. Saya cabar PAS," kata timbalan pengerusi badan perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar.

"Kalau tak mampu, Pemuda Umno bersama-sama dengan Umno negeri bersedia untuk mendesak kerajaan negeri menutup pusat hiburan di bulan Ramadhan," katanya disambut tepukan hadiran ceramah jelajah 'Gelombang Selamatkan Selangor' baru-baru ini.

Noh yang juga ahli parlimen Tanjung Karang mendakwa tindakan Pakatan Rakyat menyalahkan BN kerana tidak menutup sewaktu parti itu memerintah adalah satu tindakan melarikan diri daripada tanggungjawab.

Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali dalam kenyataan balas membidas Datuk Seri Noh Omar yang mendesak supaya pusat-pusat hiburan di negeri itu ditutup sepanjang bulan Ramadan. Hasan Ali berkata, "Bagi kita setiap bulan adalah haram bagi semua aktiviti maksiat bukan bulan Ramadan sahaja." Ini menunjukkan betapa ceteknya ilmu agama pemimpin-pemimpin Umno. "Bulan Ramadan baru nak tunjuk alim? Itu alim-alim kucing namanya".

Riak sungguh nampaknya Datuk Hasan Ali ni ya! Kita ingin pula bertanya pada Hasan Ali jika ilmu agamanya sudah tinggi, maka kenapa tidak di tutup saja pusat-pusat hiburan di Selangor pada bulan-bulan yang lain! Bukan kah kuasa sudah berada dalam tangan? Kalau bulan ramadan pun tak sanggup nak tutup, bulan-bulan lain jangan cerita lah!Kalau Noh Omar alim-alim kucing, maka Hasan Ali pula bagaimana ya?, Mungkin istilah baru ini amat sesuai dengan dirinya, iaitu "alim-alim kambing". Boleh ke?

Dalam sibuk-sibuk Hasan Ali mengatakan Datuk Seri Noh Omar alim-alim kucing kita mungkin menjangkakan sesuatu tindakan akan diambil oleh Exco Agama Selangor ini sekurang-kurangnya masa pusat-pusat hiburan ini ditutup lebih awal.

Kalau sebelum Ramadan pusat tersebut ditutup pukul 3 pagi mungkin Hasan Ali boleh menasihatkan sparing partner beliau Ronnie Liu supaya ditutup lebih awal. Walaupun tahap kebaculan Hasan Ali terhadap Ronnie Liu terselah dalam isu arak sebelum ini sekurang-kurangnya beliau mengambil sedikit iktibar diatas desakan daripada Noh Omar.

Antara kebaikkan yang boleh diambil kira adalah kurangnya risiko kemalangan terhadap orang-orang Islam yang keluar mencari makanan untuk bersahur. Kita harus mengambil iktibar terhadap apa yang terjadi kepada pelajar UiTM apabila dilanggar oleh Adun Sekinchan yang dilaporkan berada didalam keadaan mabuk ketika memandu.

Sekiranya pusat-pusat maksiat ini ditutup pukul 3 maka berduyun-duyun keluar pendokong Hasan Ali dan mereka-mereka ini sudah tentu didalam keadaan huru hara selepas meneguk air setan yang menjadi punca Hasan Ali dimarahi Ronnie Liu. Pada masa yang sama akan keluarlah anak-anak bujang Islam beramai-ramai mencari tempat untuk bersahur di sekitar kawasan yang menjadi tumpuan untuk menjamu selera.

Dalam pada itu pendokong Hasan Ali juga menuju ketempat yang sama tetapi dengan cara pemanduan yang berbahaya dek penangan air setan junjungan Ronnie Liu.Cuba kita bayangkan apakah akan terjadi kepada anak-anak bujang Islam andaikata mereka dilanggar oleh pendokong Hassan Ali dan Ronnie Liu ini.

Tidakkan ini akan menjadi satu risiko kepada mereka ketika dalam perjalanan untuk bersahur. Jangan bercerita perkara diluar bulan Ramadhan kerana majoriti mereka yang keluar sehingga subuh tidak seramai ketika bulan Ramadhan. Itu baru bercerita tentang risiko untuk bersahur, apa yang ingin dikatakan sebenarnya adalah sikap biadap dan kurang ajar pemimpin Pakatan Selangor yang membenarkan penganjuran pesta arak yang diadakan di Asia Gate Subang pada 12 Ogos minggu lepas.

Apa yang lebih menarik adalah masa untuk diadakan pesta bir tersebut adalah hampir dengan waktu berbuka puasa untuk orang-orang Islam. Apakah tiada lagi masa yang lebih sesuai untuk diadakan pesta bir ini? Adakah mereka ini cuba bermain dengan sentimen agama seolah-olah mahu membuktikan bahawa mereka sekarang boleh melakukan apa sahaja tanpa memikirkan perasaan orang Islam di Selangor?

Apakah tujuan pesta arak percuma ini diadakan dibulan puasa dan waktu yang hampir dengan masa berbuka?

Adakah Hasan Ali yang juga merupakan exco agama Selangor, buta mata apabila tidak menyedari kegiatan rumah urut dan pusat-pusat hiburan tumbuh macam cendawan selepas hujan sejak Pakatan memerintah?. Jangan kata pulak nanti tak boleh tutup sebab PAS tak ada kuasa, tetapi yang berkuasa adalah PKR dan DAP sahaja. Kalau PAS tak ada kuasa dalam Pakatan, apa gunanya bersekongkol lagi dengan DAP dan PKR?. Mulut kata Islam...tapi perbuatan langsung tak melambangkan sifat-sifat seorang Islam yang tulin.

Pemimpin-pemimpin UMNO bukan lah seperti pemimpin-pemimpin PAS yang nampak alim tapi cakap tak serupa bikin. Adalah lebih baik jika kurang ilmu, tetapi dapat mengamalkan ilmu yang kurang itu dengan baik dan sempurna daripada banyak ilmu, tetapi tidak dapat untuk mengamalkannya.

Kalau sebut pasal jihad mereka lah juara, tapi bila masa nak tegakkan hukum masing-masing jadi kecut. Kecut atau takut kena BALUN dengan DAP. Perkara ini dah biasa berlaku di Selangor dan negeri lain malah Hasan Ali yang tampak tegas berlakon memarahi Ronnie Liu berkenaan isu arak..tapi pada penghabisan cerita "Happy Ending" yang mana Hasan Ali telah "CIUM MULUT" dengan Ronnie Liu. Longlai terkulai layu!

Beginilah sikap pemimpin-pemimpin PAS yang mana tidak mengambarkan sikap sebenar sebagai seorang pejuang Islam, selama ini mereka menekan, memaki, menyesatkan orang Islam lain dan adakah perkara yang mereka lakukan sebelum ini mengikuti pendekatan yang betul? Atau ianya hanya satu sandiwara yang biasa di mainkan oleh mereka setiap kali ada teguran dari orang lain?.
Wallahuallam.

Kita Gempur
Suara Politik
Taminsari

1 ulasan:

asraf berkata...

Kenape tak mintak negeri-negeri lain tutup sama...melaka?sabah?sarawak?perak?pahang?johor?dll..takkan kt negeri Pakatan Rakyat je baru UMNO sebuk2 menyalak....