Sabtu, Mei 30, 2015

Mee Kari ada tulang babi?

Sekadar gambar hiasan

IPOH – Sebuah kedai yang menjual mee kari di Ipoh dikatakan tidak halal kerana menggunakan tulang babi dalam kandungan kuah kari.

Memetik laporan sebuah portal, premis yang dimaksudkan adalah kedai Mee kari Merdeka Garden yang terletak di Jalan Labrooy, Ipoh.

Terdapat ura-ura menyatakan pegawai agama telah melakukan operasi mengejut di premis tersebut dan mengesahkan perkara itu.

Difahamkan, ramai pelanggan yang terdiri daripada orang Melayu yang suka makan di gerainya sejak dahulu lagi tanpa mengambil kira soal halal dan haram.

Bagaimanapun, pemilik gerai tersebut menafikan dakwaan itu melalui akhbar Kosmo! 26 Mac yang lalu.


Menurut pengusahanya, Lai Sang Hung, 75, dia telah difitnah oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan ini merupakan kali kedua dirinya difitnah selepas kes 2013.

Lai menjelaskan, semua bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan makanan tersebut mempunyai logo dan diperakui halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

"Saya yakin, mesti ada orang yang tidak senang dengan perniagaan saya tetapi pelanggan-pelanggan Melayu masih datang makan sini dan percaya sama saya," katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Penguat Kuasa JAIPK, Ahmad Nizam Amiruldin menafikan serbuan telah dilakukan ke premis berkenaan.

"Kami tidak melakukan sebarang serbuan ke atas premis ini seperti yang didakwa. Kedai itu milik orang bukan Islam, tiada sebab untuk kami berbuat demikian," katanya.

Jelas sekali gerai itu tidak mempunyai sijil halal yang diberikan oleh JAKIM. Pengusahanya hanya memberikan jaminan menggunakan bahan-bahan yang disahkan halal oleh JAKIM namun tidak pernah memohon sijil Halal dari JAKIM.

Kenyataan Pegawai JAIPK juga jelas, gerai itu bukan milik peniaga Islam dan adalah lebih baik umat Islam tidak berkunjung dan menjamah makanan di premis yang tidak mempunyai sijil halal.

Jabatan Agama Islam sentiasa mengigatkan umat Islam supaya sentiasa berwaspada mengenai soal halal dan haram makanan dan minuman.

Suara politik
Belantan

Tiada ulasan: