Rabu, September 23, 2015

Relakah Pas diperkotak-katikkan lagi?


Bercelaru dan keliru – Mungkin itu­lah istilah paling tepat untuk menggambarkan konflik dalam pakatan pembangkang sekarang. Penubuhan Parti Amanah Negara (Amanah) yang merupakan serpihan Pas menyebabkan situasi itu berlaku.

DAP mahu kekal dalam pakatan pembangkang tetapi menolak Pas. DAP mahu bekerjasama dengan PKR dan Amanah sahaja. PKR pula mahukan pakatan itu menggabungkan semua parti iaitu PKR, DAP, Pas dan Amanah, manakala Amanah pula bersedia bekerjasama dengan Pas dalam pakatan tetapi Pas pula tidak mahu bekerjasama dengan Amanah dan DAP tetapi mahu kekal bersahabat dengan PKR.

Sebenarnya, penyelesaiannya mudah, Pas seharusnya mengekalkan pendirian untuk terus berada dalam blok pembangkang tetapi tidak bekerjasama dengan ketiga-tiga parti tersebut dalam satu pakatan. Ini memandangkan berdasarkan kekuatan yang ada pada Pas, ketiga-tiga parti itu lebih memerlukan Pas.

Walaupun DAP enggan bekerjasama dengan Pas tetapi mereka memahami kekuatan Pas dalam usaha meraih sokongan orang Melayu. Amanah pula tidak mempunyai apa-apa kekuatan selain sebuah parti yang ditubuhkan atas dasar kekecewaan selepas pemimpinnya tewas dalam pemilihan Pas pada Jun lalu.

PKR pula seperti mana diketahui banyak pihak bergantung kepada sokongan penyokong Pas untuk mencapai kemenangan dalam pilihan raya, oleh itu Pas perlu memahami nilai yang ada kepada mereka dan bukannya membiarkan orang lain mencaturkan untuk mereka dalam menentukan haluan politik.


Kalau mengkaji semula apa yang berlaku dalam pakatan sebelum ini termasuklah terbentuknya Amanah, Pas sepatutnya tidak boleh menyerah kalah semata-mata mahukan kuasa. DAP dan Ama­nah sama sahaja pernah menghina Pas habis-habisan. Malah kewujudan Amanah atas alasan pakatan pembangkang perlu ‘dibentuk semula’ – ertinya pakatan tanpa Pas.

Apa yang pemimpin-pemimpin Amanah tidak pernah kata kepada Pas, begitu juga DAP. PKR pula tidak pernah dilihat mahu menyokong Pas bila ada isu sebaliknya sering mengamalkan politik selamat demi menjaga hati DAP.

Sebab itulah PKR walaupun mahu terus berkawan dengan Pas namun tiada jaminan mereka tidak akan membuat perangai lama iaitu tunduk kepada kehendak politik DAP. Dalam banyak krisis yang berlaku DAP dan PKR boleh dikatakan senada dan Pas sering di­pinggirkan.

Oleh itu Pas tidak boleh mengikut nafsu politiknya sehingga sanggup membiarkan maruahnya terus diinjak-injak semata-mata mahu meraih kuasa. Pas jangan terperangkap dengan sandiwara politik PKR, DAP dan Amanah.

Pas perlu ingat berapa ramai wakil rakyat yang berada dalam Amanah sekarang mencapai kemenangan atas tiket Pas tetapi mereka tidak mahu meletakkan jawatan, alasannya mereka dipilih oleh rakyat.

Jika benar merasakan rakyat bersama mereka sepatutnya semua wakil rakyat tersebut membenarkan pilihan raya kecil diadakan, ketika itu kita boleh lihat apakah rakyat memilih mereka atas nama individu atau parti.

Amanah sebenarnya tidak mempunyai apa-apa kekuatan. Mereka memahami situasi ini, sebab itulah secara tiba-tiba pemimpin Amanah bernada lembut dengan Pas walaupun sebelum ini pelbagai kecaman dilemparkan.

Oleh itu Pas seharusnya memikirkan semasak-masakkan apa juga keputusan yang hendak dilakukan dalam soal bekerjasama dalam pakatan pembangkang. Pas bukanlah parti yang ditubuhkan melalui demonstrasi jalanan atau dilahirkan akibat kekecewaan pemimpinnya tidak mendapat jawatan dalam parti tetapi Pas diwujudkan oleh sekumpulan ulama demi menegakkan syiar Islam di negara ini. Jangan lupa ‘bai’ah’ tersebut! - UMO

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: