Ahad, September 20, 2015

Azmin kata himpunan 'baju merah' memalukan...!!! Betul ke?


Negara disajikan dengan satu hari penghinaan dan memalukan apabila beribu-ribu 'baju merah' bersorak tentang ketuanan Melayu, menyemai rasa takut dan menghasut kebencian terhadap kaum lain pada Hari Malaysia, baru-baru ini.

Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali dalam satu kenyataan berkata, Hari Malaysia sepatutnya disambut dengan kegembiraan dan kebahagiaan sebagai sebuah negara yang bersatu.

"Saya tidak tergambar rasa malu dan jijik melihat Melayu berbaju merah, lelaki dan perempuan, sambil melaungkan slogan perkauman dan ungkapan penghinaan dan kebencian terhadap kaum lain," kata Azmin.


"Adakah ini idea terbaik Umno untuk mengembalikan maruah Melayu?," kata beliau.

Katanya, himpunan tersebut cuma menambah penghinaan terhadap agama Islam dan maruah Melayu.

"Pemimpin-pemimpin yang bertanggungjawab untuk hari penghinaan telah melanggar kod tidak tertulis (unwritten code) kelakuan sebagai sebuah negara, untuk melayan semua ahli komuniti dengan cara bermaruah dan rasa terhormat.

"Mereka patut menyesal, itupun kalau mereka masih ada maruah," kata Azmin lagi.


Beliau berkata, Hari Malaysia juga satu peringatan bahawa negara ini hidup berbilang kaum dan disatukan di bawah Agong sebagai ketuanya.

"Daripada berarak dengan rasa benci dan permusuhan, kita sepatutnya berarak seiring sebagai sebuah negara tanpa mengira bangsa, warna kulit dan nyanyian Negaraku," tambah Azmin.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Unknown berkata...

Azmin sudah makan banyak wang ringgit kaum lain, itu pasal dia rasa malu, diri sendiri asal dari mana? Tak ke dari Singapura?