Ahad, Ogos 26, 2012

Kemelut Hudud PAS : Akhirnya DAP berjaya mencorak hala tuju perjuangan PAS?



Kemelut isu hudud antara PAS dan DAP membuatkan kita semua tertanya-tanya beberapa persoalan. Pertama mengapa hanya Pengerusi DAP, Karpal Singh bersuara lantang menentang pelaksanaan hukum hudud?

Mengapa Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Setiausaha Agung, Lim Guan Eng serta beberapa pemimpin kanan lain berdiam diri? Walaupun kita percaya apa yang ditegaskan berulang kali oleh Karpal adalah pendirian DAP, namun Kit Siang dan anaknya perlu tampil ke hadapan.

Tindakan mereka membisu tidak akan membantu malah memburukkan lagi keadaan. Kini, sudah ada tanggapan di kalangan sebahagian pemimpin PAS bahawa Kit Siang dan Guan Eng sebenarnya adalah pihak yang lebih tegar menolak hudud.


Persoalan kedua yang berlegar adalah mengapa puak Anwarinas yang dianggap sekular dalam PAS tunduk kepada DAP berhubung isu tersebut? Kita percaya selagi mereka terikut-ikut agenda DAP, selagi itulah PAS akan menjadi dayus dan tidak berani bertindak.

Kini, suara akar umbi PAS rata-rata kecewa dengan kepimpinan parti itu yang asyik dihina dan diperlekehkan oleh DAP. Bukan PAS yang mencorakkan haluan parti itu sebaliknya DAP.

Maka tidak hairan lah jika ramai ahli dalam diam menyokong ketegasan bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa yang menentang DAP berhubung isu itu dan mempersoalkan pendirian PAS demi kesucian Islam.

Belum pernah dalam sejarah PAS kelihatan begitu dayus. Inilah akibat apabila percaturan politik lebih diutamakan daripada kepentingan Islam. Pas bukan sahaja tidak dominan dalam pakatan pembangkang malah asyik dihina oleh DAP.


Isu pelaksanaan hudud PAS ditentang habis-habisan oleh DAP. Meskipun segelintir pemimpin PAS mempersoalkan DAP tetapi akhirnya parti berlabel Islam itu tunduk. Pemimpin utama PAS membisu kerana bimbang pengaruh DAP boleh mencorakkan sentimen masyarakat Cina pada pilihan raya umum nanti.

Kerana mengutamakan percaturan politik, PAS kelihatan sanggup menggadaikan kepentingan Islam. Ia ibarat pemimpin PAS direntap janggut dan serban serta diludah ke muka tetapi hanya sekadar tersengih bingung.

Bukan sahaja DAP, PKR yang terdapat ramai pemimpin dan ahli di kalangan orang Islam, turut menolak undang-undang Islam itu.

Perkara tersebut telah ditegaskan oleh pemimpin utamanya, Anwar Ibrahim bahawa hudud bukan dasar pakatan pembangkang. Dengan kata lain, PKR menyokong DAP, menjadikan Pas bersendirian dalam isu tersebut.

Sekali lagi kita kasihankan PAS. Selama ini, PKR iaitu parti yang berdepan dengan isu moral dan integriti, hanya memperalatkan PAS.

Tanpa peranan akar umbi PAS, PKR akan lumpuh. Untuk pacak bendera, meramaikan ceramah Anwar, menjayakan program malah undi untuk PKR, banyak bergantung kepada ahli dan penyokong PAS. Tetapi apa balasan PKR?

Tepuk dada, tanya iman!!! Wallahuallam.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: