Selasa, September 27, 2011

Presiden ACCCIM Tan Sri William Cheng sepatutnya kritik DAP dan bukannya Kedai 1Malaysia!



















Jika kita masih ingat inilah propaganda yang dimainkan sebelum PRU ke-12 yang lalu. Tujuan mereka hanyalah satu iaitu supaya ketika pilihanraya diadakan, rakyat bangun membantah dan membuat undi protes terhadap BN. Dan ianya telah berjaya sehingga Pakatan Rakyat menang di lima buah negeri. Mungkin kebanyakkan rakyat tidak mengetahui sangat siapa yang sebenarnya mengawal harga barangan jika tidak peniaga-peniaga Cina yang didalangi oleh DAP! Sebab itu mereka kerap memainkan isu harga barang ini supaya pengundi dapat menyebelahi mereka!

Dan ketika kerajaan cuba membantu rakyat yang berpendapatan rendah mengurangkan beban belanja harian mereka, timbul pula seorang manusia bernama Tan Sri William Cheng iaitu Presiden Gabungan Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Malaysia (ACCCIM) bersuara mengkritik kedai 1Malaysia.

Sebagai seorang Presiden ACCCIM, sepatutnya beliau bertindak menegur DAP dan bukannya mengkritik kerajaan dengan projek kedai 1Malaysia! Cheng mendakwa kedai 1Malaysia menjejas peruncit biasa, yang mungkin ditujukan kepada peruncit berbangsa Cina.

Cheng dipetik sebagai berkata, langkah kerajaan mewujudkan kedai-kedai 1Malaysia itu sedikit sebanyak menjejaskan operasi peniaga-peniaga runcit kecil di bawah naungan ACCCIM. Dakwa Cheng, kerajaan perlu berlaku adil dengan membekalkan produk harga patut yang sama kepada 30,000 kedai runcit sedia ada supaya mereka mampu bersaing.

Pertanyaan penulis kepada Cheng pula adalah jika kerajaan berlaku adil kepada 30,000 kedai dibawah payung ACCCIM, adakah ianya dapat memenuhi tuntutan DAP dan Pakatan Pembangkang supaya harga barangan harian dapat diturunkan! Adakah mereka akan menjual barangan yang dibekalkan mengikut harga kedai 1Malaysia?

Dan satu lagi pertanyaan kepada Cheng adalah bagaimanakah harga barang-barang yang dikenakan kepada peruncit-peruncit ACCCIM dari pemborong-pemborong sedia ada berbanding dengan harga yang dikenakan kepada peruncit-peruncit melayu! Adakah ianya sama? Buat pengetahuan Cheng peruncit-peruncit kecil Melayu peniaga kecil Melayu sebenarnya bergelut kerana keuntungan diboloti oleh pemborong yang kebanyakan mereka berbangsa Cina.

Buat pengetahuan, pekedai-pekedai yang cuba dilindungi oleh Cheng itu sebenarnya menjual barangan dengan harga yang ada kalanya tidak masuk akal, sehingga ada yang berani menyorok bagi memberi tekanan supaya kerajaan menaikkan harga barangan tertentu.

Malah ada peruncit-peruncit kecil Melayu mengadu, harga borong yang diperoleh mereka berbeza harga dengan pekedai lain yang sebangsa dengan pemborong itu. Jadi, peruncit Melayu hanya akan untung kecil saja atau tak untung langsung jika harganya terpaksa diselaraskan dengan kedai pesaing tadi. Mungkin William Cheng tidak menyedari akan berlakunya hal-hal seperti ini? Ataupun tahu, tetapi buat-buat tak tahu?

Cuba bayangkan jika kedai 1Malaysia dapat menjual barangan 30~40% yang jauh lebih murah dari harga pasaran sekarang, berapakah keuntungan yang didapati oleh peruncit-peruncit dibawah naugan ACCCIM jika menjual barangan yang sama?

Penulis amat bersetuju agar kedai 1Malaysia ini dapat diperluaskan keseluruh negara dengan seberapa segera yang dapat. Maklum balas yang penulis terima dari kedai 1Malaysia ini memang mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada rakyat. Harga berpatutan dengan barangan yang berkualiti.

Malah berita terkini yang baru penulis terima mengatakan bahawa lebih banyak Kedai 1Malaysia akan dibuka di seluruh negara termasuk di daerah-daerah bagi membolehkan orang ramai mendapat bekalan barang-barang keperluan dengan harga yang murah dan berpatutan.

Pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan sedang mengenal pasti lokasi yang sesuai bagi mewujudkan kedai-kedai tersebut. Sebanyak 60 buah kedai seumpama itu akan diwujudkan di seluruh negara tahun depan. Sebanyak 25 buah kedai seumpama itu akan diwujudkan sebelum akhir tahun ini.

Yang pasti Kedai 1Malaysia ini dilihat dapat memberi pilihan kepada orang ramai untuk mendapatkan bekalan barang-barang keperluan mereka dengan harga lebih berpatutan!

AWAS!!! INI ADALAH CONTOH PROPAGANDA POLITIK MURAHAN YANG DIGUNAKAN OLEH DAP DAN PAKATAN PEMBANGKANG UNTUK MERAIH UNDI BAGI MENDAPATKAN KUASA. MEREKA SEBENARNYA BERSEMBUNYI DISEBALIK KEKUATAN EKONOMI YANG MEREKA KUASAI!!

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: