Jumaat, Disember 31, 2010

Campur tangan Kerajaan PKR Selangor memalukan!



















TAK habis-habis Kerajaan Negeri Selangor yang diterajui Parti Keadilan Rakyat (PKR) dilanda pelbagai kontroversi sejak mengambil alih tampuk kepimpinan kerajaan negeri daripada Barisan Nasional (BN) selepas memenangi Pilihan raya Umum (PRU) 2008.

Baru memerintah tidak sampai tiga tahun, banyak masalah timbul sama ada melibatkan rakyat, mahupun institusi diraja yang dipayungi oleh Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Semua masalah yang menyusahkan rakyat dan menyenakkan perut institusi diraja yang turut bertanggungjawab menjaga hal ehwal negeri terutama berkaitan isu-isu agama timbul satu demi satu timbul, seolah-olah tiada kesudahannya.

Yang berasa malu dan menanggung kerugian adalah rakyat Selangor yang sebelum ini mengharapkan 'panas sehingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari' dengan memilih kerajaan pakatan pembangkang untuk memerintah negeri itu. Sepatutnya kerajaan negeri saling bekerjasama dengan kerajaan pusat untuk memakmurkan rakyat, tetapi sebaliknya pula berlaku sehinggakan hampir semua keputusan kerajaan pusat untuk rakyat Selangor dibantah dengan pelbagai cara.

Contohilah negara-negara demokrasi di Barat yang mana pihak kerajaan dan pembangkang saling bekerjasama memajukan negara tanpa syak wasangka dan iri hati.

Terbaru, kedegilan pucuk pimpinan kerajaan negeri yang diterajui Menteri Besarnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menerima pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor baru yang mendapat perkenan Sultan Selangor membuktikan kerajaan negeri itu memang tidak mahu bekerjasama dengan kerajaan pusat walaupun demi kesejahteraan rakyat.

Sebelum ini, Kerajaan Negeri Selangor enggan mematuhi arahan Sultan Selangor supaya tidak menjadikan masjid dan surau sebagai pentas politik sehinggakan baginda murka. Itu jelas menunjukkan kedegilan dan sikap ego yang tinggi kerajaan negeri sehingga sanggup ingkar arahan yang berniat murni demi melihat perpaduan rakyat Selangor terus kukuh.

Kali ini, keputusan baginda memperkenankan pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang baru bagi menggantikan Datuk Ramli Mahmud turut diperlekehkan. Abdul Khalid dilaporkan mahu mengadap Sultan Selangor berkaitan hal tersebut, mungkin untuk menyampaikan rasa tidak puas hati terhadap pelantikan tersebut.

Tindakan itu dilihat bukan sahaja tidak bijak kerana menyangka pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang baru adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri. Ini memandangkan kerajaan negeri sudah mempunyai tiga nama yang mahu dipersembahkan kepada Sultan Selangor bagi mengisi kekosongan jawatan tersebut. Senario itu jelas menunjukkan menteri besar tidak mempunyai pengetahuan berkaitan Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959.

Mengikut undang-undang itu, kuasa eksekutif pelantikan tersebut terletak dalam bidang kuasa Ketua Setiausaha Negara dan Pegawai Jabatan Perkhidmatan Awam. Inilah yang telah dilakukan, tetapi dibantah pula oleh Abdul Khalid.

Beliau sepatutnya berasa malu kerana masuk campur dalam perkara berkaitan pelantikan Mohd. Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang baru, berkuatkuasa 1 Januari ini.

Untuk Mohd Khusrin, jangan gentar untuk menjalankan tugas yang telah diamanahkan itu. Selamat bertugas.

Suara Politik
Taminsari

Tiada ulasan: