Ahad, September 27, 2015

Duta Besar China sudah mula tunjuk 'besar kepala'...!!! Cuba campuri urusan dalaman Malaysia?


PUTRAJAYA 26 Sept. – Duta Besar China ke Malaysia, Dr. Huang Huikang akan dipanggil pada Isnin ini untuk memberi penjelasan berhubung kenya­taannya yang didakwa mencampuri urusan hal ehwal dalaman negara ini.

Menurut sumber Wisma Putra, tindakan itu bertujuan meminta penjelasan lanjut Huikang mengenai kenyataan beliau yang menyatakan kerajaan China menentang segala bentuk keganasan dan diskriminasi terhadap kaum tertentu di Jalan Petaling, Kuala Lumpur.

“Saya tidak boleh mengulas lanjut mengenai perkara ini. Kita lihat dahulu hasil penjelasan beliau (Huikang) pada hari Isnin ini,” katanya kepada pemberita hari ini.


Huikang ketika dalam sidang akhbar sejurus mengadakan lawatan ke Jalan Petaling semalam berkata, kerajaan China menentang pihak yang cuba mewujudkan segala bentuk keganasan yang bertujuan mengganggu ketenteraman awam.

Ujar beliau, pihaknya turut menentang diskriminasi yang menyasarkan satu kaum tertentu di Jalan Petaling.

Beliau turut memberi amaran bahawa Beijing berani dan tidak takut untuk menyuarakan pandangan terhadap insiden yang boleh menjejaskan kepentingan para peniaga di Jalan Petaling serta hubungan dua hala antara Malaysia dan China.

Suara Politik
Belantan

Tiada ulasan: