Isnin, Julai 20, 2015

Malaysia dijadikan kambing hitam?


Tidak adil menggunakan Malaysia sebagai kambing hitam kerana kita telah melayani pelarian yang berada di negara ini semampu yang mungkin. 

Minggu lepas Reuters dan akhbar The New York Times telah me­­laporkan bahawa Ma­­laysia besar ke­mungkinan akan berada pada Tahap 2 (Pemerhatian) Laporan Tahunan Pemerdagangan Manusia (TIP) 2015 yang dikeluarkan oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS) iaitu kedudukan yang lebih baik jika dibandingkan pada tahun lepas pada situasi terendah Tahap 3.

Walaupun Jabatan Negara AS belum lagi mengumumkan laporan TIP secara rasmi, agak pelik juga mengapa kandungan mengenai Malaysia bagaikan dengan sengaja telah dibocorkan kepada kedua-dua media antarabangsa tersebut.

Rakyat sepatutnya merasa lega dengan laporan terbaharu ini kerana pada tahun lepas Malaysia telah dilonggokkan bersama-sama dengan Korea Utara, Yemen dan Zimbabwe kerana dituduh tidak mengambil berat dalam isu hak asasi yang melibatkan pemerdagangan manusia.

Tetapi apabila ditinjau reaksi terhadap maklumat Laporan TIP yang dibocorkan itu, begitu terserlah sekali wujud niat yang tidak baik di sebalik strategi tersebut di mana Malaysia telah dijadikan kambing hitam dalam percaturan politik tempatan Washington.

Sebaik sahaja diketahui Malaysia akan berada pada Tahap 2, beberapa ahli politik dan pertubuhan hak asasi manusia yang berpangkalan di AS menyelar tindakan Jabatan Negara kerana dituduh telah tunduk dengan desakan Presiden Barack Obama.

Seteru politik Obama cuba mengaitkan isu naik taraf Malaysia dengan rundingan kerjasama ekonomi yang dipanggil Persefahaman Trans-Pasifik (TPP) iaitu kerjasama ekonomi yang melibatkan 12 buah negara termasuk Malaysia dan AS. Kerjasama melalui TPP dianggap begitu signifikan kepada negara peserta kerana ia melibatkan hampir 40 peratus aktiviti ekonomi global.

Seperti mana yang telah berlaku di Malaysia, wujud pihak yang tidak bersetuju dengan pembabitan AS dalam TPP terutama sekali kesatuan pekerja dan ahli politik dengan menggunakan alasan kebimbangan perpindahan industri di AS ke negara ahli TPP yang lain.

Dalam usaha mengekang tentangan TPP terutama sekali dari ahli Kongres yang dikuasai oleh Parti Republikan, Obama telah menggunakan peruntukan khas rundingan perdagangan yang digelar laluan pantas yang menyukarkan Kongres untuk mengubah atau menolak perjanjian yang telah dipersetujui.

Demi untuk melemahkan kuasa yang ada pada Obama dalam rundingan TPP, Kongres AS telah meluluskan perundangan yang menegah AS berunding dengan mana-mana negara yang mempunyai rekod hak asasi yang lemah dan ini termasuk negara yang berada pada Tahap 3 Laporan TIP.

Sebab itu, begitu beria-ia beberapa pihak di AS memperbesarkan isu naik taraf Malaysia sebelum laporan rasmi dikeluarkan lagi dengan harapan tekanan sebegini akan memberi persepsi bahawa Obama lebih mementingkan rundingan TPP berbanding dengan isu pemerdagangan manusia.

Isu penemuan kem dan kubur pelarian Rohingya dan Bangladesh di sempadan Perlis-Thailand pada Mei lepas dijadikan isu utama mengapa Malaysia tidak layak berada pada Tahap 2 oleh mereka yang menentang pembabitan AS dalam TPP.

Tetapi anehnya kumpulan ini juga bagaikan sengaja tidak mahu menerima hakikat bahawa dalam kes ini Malaysia dianggap sebagai mangsa kerana terpaksa menanggung beban puluhan ribu pelarian yang sedang berada dalam negara. Perlu juga ditekankan bahawa Laporan TIP 2015 hanya untuk aktiviti sehingga 31 Mac 2015.

Tidak adil menggunakan Malaysia sebagai kambing hitam kerana kita telah melayani pelarian yang berada di negara ini semampu yang mungkin. Jika Malaysia langsung tidak mempedulikan hak asasi pelarian ini atau tidak mengambil langkah memperbaiki senario pemerdagangan manusia, maka begitu mustahil sekali pelarian ini menjadikan Malaysia sebagai negara untuk menetap dan bukan sekadar negara transit.

Malah pada persidangan Dewan Rakyat pada Mac lepas, kerajaan telah memperkenalkan Rang Undang-Undang baharu bagi memperkemaskan Akta Anti Penyeludupan Manusia 2007 (ATIPSOM). Apa yang menarik ialah penggubalan akta tersebut mengambil kira protokol Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi menyekat, mencegah dan menghukum pelaku pemerdagangan manusia terutama wanita dan kanak-kanak. ATIPSOM yang diperkemas dengan memperuntukkan kebenaran mangsa pemerdagangan manusia untuk bekerja buat sementara waktu.

Agak menyedihkan apabila ada juga ahli politik Malaysia terutama sekali dari DAP yang terikut-ikut dengan rentak permainan politik Washington yang menggunakan Laporan TIP sebagai helah untuk menggagalkan rundingan TPP. Ahli Parlimen Klang iaitu Charles Santiago yang dari mula menentang penyertaan Malaysia dalam TPP bertegas dengan pendapat bahawa Malaysia tidak layak berada pada Tahap 2.

Lebih mengaibkan lagi apabila AP Klang itu telah menggunakan kedudukan beliau sebagai pengerusi kumpulan Ahli Parlimen ASEAN Mengenai Hak Asasi Manusia (APHR) untuk mengutus surat kepada Obama supaya memikir kembali status naik taraf Malaysia dalam TIP.

“Jika benar kerajaan AS menaik taraf kedudukan Malaysia ke Tahap 2, ini membawa maksud Washington juga mempromosi pemerdagangan manusia”, tegas Santiago lagi dengan merujuk kes penemuan kubur pelarian di sempadan Malaysia-Thailand baru-baru ini.

Sebagai ahli Dewan Rakyat sepatutnya beliau lebih bertanggungjawab bukan sahaja mempertahankan kepentingan dan maruah negara tetapi juga ASEAN dan yang paling penting menggunakan hujah yang adil dan bukan yang berat sebelah.

Suara Politik
Belantan

1 ulasan:

Kamarudin Di Malaysia berkata...

Saya ingin menyampaikan kepada seluruh Tki yang bekerja di negeri orang saya Kamarudin seorang TKI DI Malaysia pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan hamil gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak kebetulan suami saya buka-buka internet, mendapatkan nomor aki katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi aki dan minta angka bocoran toto magnum angka yang di berikan 4D ternyata betul-betul tembus 100% bagi saudarah-saudara di indo mau di luar negri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda hubungi aki wowo di nomor 085-328-880-180 silahkan buktikan sendiri aki tidak melayani SMS demi allah saya sudah membuktikan. untuk info lebih jelas Klik: SITUS RESMI AKI WOWO